“PROFESSIONELE BEWINDVOERING
MET EEN VERTROUWELIJKE EN PERSOONLIJKE AANPAK”.
Soms zijn mensen niet meer in staat om voor zichzelf te zorgen. Bijvoorbeeld omdat zij psychiatrische patiënten zijn of een verslaving hebben. Om te voorkomen dat anderen hier misbruik van maken, stelt een kantonrechter iemand aan die de belangen behartigd van de betrokkene. Dit gebeurt meestal op verzoek van de betrokkene of de familie.
Het Raadhuis Pekela B.V biedt professionele bewindvoering met een vertrouwelijke en persoonlijke aanpak. Kenmerkend is het persoonlijke contact met de cliënten door het eerste gesprek bij u thuis af te spreken in uw eigen vertrouwde omgeving. Hierbij proberen wij een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de gehele leefsituatie van onze cliënten.
Hulp inroepen bij financiële problemen, of in dit geval onderbewindstelling is voor veel mensen een behoorlijke drempel die zij moeten overstappen. Een goede band met wederzijds vertrouwen is daarbij erg belangrijk. Daarom staat dit bij ons ook hoog in het vaandel.
Onderbewindstelling kan worden aangevraagd als iemand zijn eigen financiële handelingen niet meer kan overzien. Vaak is het genoeg om goederen van deze persoon onder bewind te stellen, zodat hij niet meer zelfstandig over zijn goederen mag beslissen en toestemming moet vragen aan de bewindvoerder om iets te (ver)kopen.
Tevens dient de bewindvoerder zorg te dragen voor het beheren van een verantwoorde en overzichtelijke financiële administratie voor zijn cliënt. Ieder jaar dient er verantwoording over de te beheren financiële administratie afgelegd te worden aan de kantonrechter.
Iemand die onder bewind staat, blijft handelingsbekwaam. Dit wil zeggen dat de persoon zelf een testament kan maken of beslissen over medische behandelingen mits hij/zij kan overzien wat dit betekent.
Een aanvraag onderbewindstelling dient aan een aantal voorwaarden te voldoen. Hieronder staan deze weergegeven:
Onder bewindstelling is wel vrijwillig maar dit wil niet zeggen dat het vrijblijvend is.
Onderbewindstelling wordt aangevraagd bij de rechtbank. Voor de behandeling van uw aanvraagformulier bij de rechtbank dient u griffiekosten te betalen. Bij dit aanvraagformulier dienen een aantal stukken mee gestuurd te worden, namelijk:
Zodra de aanvraag door de rechter is ontvangen, wordt er een hoorzitting gehouden. In deze hoorzitting worden zowel de familieleden en de cliënt zelf gevraagd naar hun mening over de aanvraag tot onderbewindstelling.
Mocht de cliënt, voor wie onderbewindstelling wordt aangevraagd, in een instelling verblijven, dan kan de rechter naar deze instelling gaan om met de cliënt te praten.
Wanneer de rechter akkoord gaat met de onderbewindstelling zullen wij als bewindvoerder de taken op ons nemen die bij dit pakket horen. In samenspraak met de cliënt zal er een plan van aanpak gemaakt worden over de te volgen stappen die bij de onderbewindstelling passen.
De volgende zaken zullen wij in ieder geval uitvoeren tijdens het bewindvoerderschap:
Wanneer de cliënt weer in staat is zijn/haar eigen financiënen te regelen, kan de cliënt rechtstreeks een verzoek indienen bij de kantonrechter om de onderbewindstelling voor de cliënt op te heffen. Dit kan alleen als de reden van de aanvraag van onderbewindstelling niet meer bestaat.
Naast bovenstaande zal de onderbewindstelling eindigen als:
De tarieven worden jaarlijks aangepast en ontvangt u ook bij onze eerste (gratis) intakegesprek.
Het Raadhuis Pekela B.V. richt zich op het verlenen van administratieve diensten. Wij zijn een no-nonsense bedrijf en zeer laagdrempelig. De koffie staat bij ons altijd klaar.
Het Raadhuis Pekela B.V.
Raadhuislaan 55
9665 JB Oude Pekela
Tel: 0597-613402
Mail: info@raadhuispekela.nl
Maandag t/m vrijdag 08.00 t/m 17.00 uur
Zaterdag en zondag gesloten
Het Raadhuis Pekela B.V. richt zich op het verlenen van administratieve diensten. Wij zijn een no-nonsense bedrijf en zeer laagdrempelig. De koffie staat bij ons altijd klaar.
Het Raadhuis Pekela B.V.
Raadhuislaan 55
9665 JB Oude Pekela
Tel: 0597-613402
Mail: info@raadhuispekela.nl
Maandag t/m vrijdag 08.00 t/m 17.00 uur
Zaterdag en zondag gesloten
Copyright © 2024 Het Raadhuis pekela B.V. | Realisatie en beheer website NP Media